Nejdůležitější poznatky o kávě a kofeinu

Káva je horký nápoj, připravovaný z pražených semen kávovníku. Kofein, který kávová zrna obsahují, působí na člověka jako stimulant. Káva je jedním z nejrozšířenějších nápojů na světě.

Káva je plodem tropické rostliny nazývané kávovník, latinským názvem Coffea. Tato rostlina mohutných rozměrů patří do čeledi mořenovitých rostlin, podle botaniků existuje až několik set druhů kávovníků.

Káva je plodem tropické rostliny nazývané kávovník, latinským názvem Coffea. Tato rostlina mohutných rozměrů patří do čeledi mořenovitých rostlin, podle botaniků existuje až několik set druhů kávovníků.

Káva je nápoj oblíbený ve převážné části světa. Díky obsahu kofeinu má povzbuzující účinky na lidský organizmus. Připravuje se z pražených kávových zrn, semen kávovníku. Často se uvádí, konzumace kávy působí na lidské zdraví nepříznivě, avšak dle výsledků nových výzkumů bývá její nebezpečnost značně přeceňována.

Pití kávy sice může způsobit smrt, ovšem pouze v případě, kdy rychle za sebou vypijete osmdesát až sto šálků.

Konzumace jednoho nebo dvou šálků kávy denně může být naopak zdraví prospěšná. Podle studií získávají Američané převážnou část antioxidantů právě díky její pravidelné konzumaci. Hned za kávou stojí v žebříčku nejoblíbenějších zdrojů antioxidantů černý čaj.

Káva také může povzbudit sexuální apetit. Působí tak ale zejména na lidi, kteří nejsou jejími pravidelnými konzumenty.

Káva dokáže tlumit bolest svalů po fyzické námaze. Množství kofeinu, potřebné pro dosažení pozitivního efektu, jsou dva šálky kávy. Studie ale byla provedena pouze u lidí, kteří kávu nekonzumují pravidelně.

Vytříbenost chuti kávy závisí na způsobu její přípravy. Káva se nejprve svaří, poté je opražena. Z namletých zrn se připravuje samotný nápoj. Při pražení se olej v kávových zrnech zahřívá. Čím více oleje zrna obsahují, tím je káva kvalitnější a chuť silnější. Obsah kofeinu závisí na době louhování kávy v horké vodě. Espreso má tedy nižší obsah kofeinu než klasická káva.

Trpkou chuť kávy nezpůsobuje kofein, ale antioxidanty.

Káva může podporovat nespavost. Odborníci na výživu proto doporučují nepít ji později než šest hodin před usnutím.

I káva bez kofeinu obsahuje kofein. Jeho množství v deseti šálcích kávy bez kofeinu odpovídá obsahu kofeinu v jednom až dvou šálcích běžné kávy. Při výrobě kávy bez kofeinu jsou používány chemické látky. Kávová zrna jsou napařována, kofein se tak dostane na povrch, poté je ze zrn omyt methylen chloridem.

zdroj: http://www.livescience.com/he...

Tagy

káva, kofein,

Související články

Články z rubriky Medicína, zdraví,

« Rybí tuk Rychlost běhu »